در رسانه ها:توسط هانيه اخوت

هويت در معماري بازشناسي مي‌شود

یزدفردا :هانيه اخوت، استاد دانشگاه و پژوهشگر، از تدوين و چاپ كتاب «بازشناسی هویت در معماری» با تاكيد بر خانه‌هاي سنتي خبر داد./

اخوت به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: در معماری سنتی ایرانی،  با دو گونه مختلف از هویت مواجهيم، «هویت کالبدی» و «هویت معنوی»؛ هویت کالبدی معماری سنتی ایران با نیازهای انسانی و هویت معنوی معماری سنتی با وجه الهی هماهنگ است.

 

وي ادامه داد: معماری سنتی ایران به گونه‌اي است که با خواست‌های انسانی هم ساز و از طرفی در رساندن آدمی به کمال، یاری کننده است. بازشناسی هویت در کالبد معماری سنتی ایران که با تاکید بر خانه‌های سنتی ایران انجام می‌گیرد، می‌تواند به عنوان الگویی مناسب که آرامش روحی انسان را تضمین می‌کند در طراحی فضاهای معماری به ويژه مسکن معاصر به کار گرفته شود. 


اخوت با بيان اينكه تالیف کتاب «بازشناسی هویت در معماری» در راستای رساله دکترايم صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در كتاب بحث هویت در کالبد آثار معماری با توجه به اینکه خانه و مسکن از مهمترین فضاهای معماری هر دورانی محسوب می‌شود و معماری ایرانی نیز با گونه خاصی از مسکن به ويژه در اقلیم کویری مواجه بوده، بررسي می‌شود. 


وي تصريح كرد: پژوهش این کتاب از اواسط سال 1388 شروع شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1391 ادامه یابد. 


كتاب «معماري و شهرسازي سنتي در كشورهاي اسلامي» از اخوت منتشر شده. او كتاب‌هاي «آب در معماري منظر»، «معماري و باغ‌سازي اسپانيا در دوران اسلامي» و «کاربرد هندسه و تناسبات در معماری» را در دست تاليف و چاپ دارد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا